Ik heb veel tweede meningen gehad. Ik heb zes chirurgen gezien in vier verschillende staten en drie medisch-oncologen door het hele land. Ik heb hier ervaring mee 
De chirurgen waren verschillend omdat dat een eenmalige service was en ik bereid was te reizen voor de zorg. Ik had een medisch oncoloog in de buurt van mijn huis nodig, net als jouw vrouw.
Ik zal mijn verhaal en mijn geleerde lessen delen. Jullie ervaring zal anders zijn (ik ben stadium 1) dus houd er rekening mee dat alles door mijn lens wordt bekeken als een 38-jarige zonder kinderen, met een flexibel schema en een geweldig ondersteuningsnetwerk. Ik heb ook een bachelor in biologie, dus zelf onderzoek doen is moeilijk, maar niet onmogelijk. Dus dat is mijn achtergrond.
Ik googleerde medisch oncologen in mijn omgeving en maakte een lijst. Ik koos de twee waarvan ik dacht dat ik ze het meest zou kunnen waarderen en maakte afspraken met hun kantoren. Ik maakte ze tegelijk, omdat ik wist dat ik minstens twee meningen wilde en wachten op afspraken verschrikkelijk is.
Terwijl ik wachtte op de afspraken deed ik onderzoek naar de opties voor chemo en hormoontherapie, omdat ik wist dat dit mijn meest waarschijnlijke volgende stappen waren.
De eerste afspraak was en die arts zei dat ik dose sense AC-T voor 6 maanden moest doen, dan 10 jaar hormoonblokkers. Dat leek overdreven omdat ik stadium 1 ben zonder lymfeknoopbetrokkenheid, dus stelde ik vervolgvragen op basis van mijn onderzoek en kreeg ik te horen dat we een minder agressieve aanpak konden volgen als ik dat wilde, maar ik ben “jong” en gezond en zou het kunnen verdragen, dus we kunnen alles doen om het risico op terugkeer te verkleinen.
De tweede afspraak vertelde me het tegenovergestelde. Ze zei dat ze chemo niet eens zou aanbevelen omdat kwaliteit van leven belangrijk is en het voordeel nauwelijks opweegt tegen het gemiddelde risico. Als ik een serieuze reactie zou krijgen, zou ik blijvende schade kunnen oplopen en heb ik misschien helemaal geen kanker nu. Ze zei dat er een voordeel was, dus als ik wilde, kon ik chemo doen, maar dat was aan mij. Ze stelde ook voor om 5 jaar hormoonblokkers te gebruiken en voegde PARP-remmers toe omdat ik BRCA2+ ben.
Dus nu had ik twee heel verschillende meningen van twee zeer gewaardeerde en gerecenseerde dokters. Ik besloot een derde mening te krijgen bij Dana-Farber. Ik vloog naar Boston (ik kon geen telehealth-afspraak krijgen met de arts die ik wilde). Ik was erg goed voorbereid. Ik had mijn vragen allemaal klaar en georganiseerd. Toen ik mijn afspraak had, gaf ze me de eerste helft haar mening over mijn zaak. Ze was zeer grondig en had duidelijk alles bekeken voordat ze de ruimte binnenkwam. Ze was meer in lijn met mijn tweede arts. Ik kon chemo doen als ik dat wilde, maar de voordelen wegen nauwelijks op tegen de risico’s. Ze gaf me een overzicht van wat ze denkt dat mijn terugkeerpercentage is met en zonder de verschillende behandelingsopties. Die cijfers verschilden van die van mijn andere artsen, dus vroeg ik haar wat volgens haar de oorzaken konden zijn. Ze ging er in detail op in.
Uiteindelijk, na veel wikken en wegen en nog een telefoontje met mijn Dana-Farber-arts om later opgekomen vragen te bespreken, besloot ik chemo te doen. Maar ik koos voor TCx4 in plaats van AC-T en ik koos voor mijn tweede lokale arts omdat haar plan dichter bij die van Dana-Farber lag.
Een andere mening krijgen bij een kankercentrum heeft me geholpen om voor mezelf op te komen. Ik hou van mijn lokale arts (ik ben nu 3/4 door mijn chemo), maar ik neem de leiding in mijn behandeling omdat ik mijn opties in detail heb uitgelegd gekregen door een geweldige arts van een groot instituut. Ik heb het vertrouwen om te zeggen: “Ik wil dit soort chemo op dit schema, en daarna wil ik x behandeling voor x jaar.” En dat is een volwaardige behandelmogelijkheid, dus mijn lokale arts is daar heel blij mee. Ze vindt het geweldig dat ik voor mezelf opkom en samenwerk met haar om het beste resultaat voor mezelf te krijgen.
Als mijn lokale arts moet communiceren met mijn Dana-Farber-arts, zijn er geen problemen met de licentie of de facturering. Dat is gewoon een administratieve kwestie, zoals het aanvragen van weefselonderzoek dat bij een ander laboratorium is gedaan. Je zult waarschijnlijk wel persoonlijk moeten reizen voor de afspraak. Dat is kut. Ik weet dat sommige plaatsen remote second opinions doen, maar ik had er heel moeilijk een gevonden. Het was voor mij belangrijk genoeg om voor een tweede mening te reizen, en ik heb mijn keuze niet beklagen.