Hallo allemaal! In deze post vergelijk ik Surfshark vs. NordVPN, twee zeer populaire VPN-diensten. Mijn doel is om een eenvoudige beoordeling te geven van hun prestaties, beveiliging, gebruiksvriendelijkheid en prijs, zonder opsmuk en van mijn eigen POV. Zowel NordVPN als Surfshark hebben hun eigen unieke functies en claims, maar ik zal me richten op praktijkgebruik om je te helpen een weloverwogen keuze te maken. Laten we de details induiken en zien welke VPN de betere optie is voor dagelijkse gebruikers zoals ik.
Inhoudsopgave
- Belangrijkste bevindingen samengevat
- Prijzen en plannen
- Servers, protocollen en snelheid
- Gebruikssituaties
- Beveiliging
- Overzicht van extra functies
- Conclusie
Samenvatting van bevindingen: NordVPN vs. Surfshark
Laten we beginnen met een korte overzicht van de belangrijkste aspecten waar we dieper op ingaan:
Aspect | NordVPN | Surfshark |
---|---|---|
Prijs en plannen | 1 maand: €12,99; 1 jaar: €4,99/maand; 2 jaar (+3 maanden): €3,19/maand, 30-dagen terugbetalingsgarantie | 1 maand: €12,95; 1 jaar: €3,99/maand; 2 jaar: €2,49/maand, 30-dagen terugbetalingsgarantie |
Servers en protocollen | 5500+ servers in 60 landen;IKEv2/IPsec, OpenVPN, WireGuard (NordLynx) | 3200+ servers in 100 landen; WireGuard®, IKEv2, OpenVPN |
Streamen | Ontgrendelt BBCiPlayer, Netflix, YT, HBO Max, Disney+ | Ontgrendelt BBCiPlayer, Netflix, YT, HBO Max, Disney+ |
Snelheid | Gemiddelde snelheid 646,12 Mbit/s, Max snelheid 1254,86 Mbit/s | Gemiddelde snelheid 602,38 Mbit/s, Max snelheid 1182,92 Mbit/s |
Ondersteunde apps | Windows, macOS, Linux, Android, iOS, Android TVHeeft browserextensie voor Chrome, Firefox en Microsoft EdgeMogelijkheid tot installatie op router | Windows, macOS, Linux, Android, iOS, Android TVHeeft browserextensie voor Chrome, Firefox en Microsoft EdgeMogelijkheid tot installatie op router |
Beveiligingsfuncties | AES 256-bit encryptie, Double NAT systeem, Gecolocatieerde servers, Kill Switch, Geen-logs | AES-256 GCM & ChaCha20 encryptie, RSA 2048-bit sleutels, Geen-logs, Kill Switch |
Gelijktijdige verbindingen | Maximaal 6 apparaten | Onbeperkt aantal apparaten |
Ondersteuning | 24/7 chat | 24/7 chat |
Voordelen en nadelen
NordVPN | Surfshark | |
---|---|---|
Voordelen | - Groot serveraanbod in 60 landen | - Uitgebreide serverlocaties in 100 landen |
- Sterke encryptie en beveiligingsfuncties | - competitieve prijzen | |
- Audited no-logs beleid | - Audited no-logs beleid | |
Nadelen | - Gebrek aan serverdekking in exotische locaties | - Minder totale servers |
- Linux installatie is moeilijk | - Geen split tunneling op iOS |
Laten we elk belangrijk gebied bekijken en kijken hoe NordVPN versus Surfshark het doen.
Prijzen en plannen
Financiële overwegingen vormen de basis van elke VPN-keuze. NordVPN’s uitgebreide twee jaar pakket, inclusief drie extra maanden, lijkt een goede balans tussen commitment en waarde. Aan de andere kant zijn de betaalbare aanbiedingen van Surfshark, vooral het tweejarige deal, moeilijk te negeren. Beide bieden een 30-dagen terugbetalingsbeleid.
Plan | NordVPN | Surfshark |
---|---|---|
1 maand | €12,99 | €12,95 |
1 jaar | €4,99/maand | €3,99/maand |
2 jaar | €3,19/maand (+3 maanden extra) | €2,49/maand |
Servers, protocollen en snelheid
De efficiëntie van een VPN wordt grotendeels bepaald door de servers en protocollen. Surfshark, ondanks dat het minder servers heeft (3200+), doet het goed met zijn bereik in 100 landen, terwijl NordVPN een indrukwekkende 5500+ servers in 60 landen biedt. Beide merken gebruiken state-of-the-art protocollen die snelheid en beveiliging garanderen. Wat ik zelf prettig vind, is NordVPN’s NordLynx-functie - technologie gebaseerd op het WireGuard® VPN protocol voor een super snelle VPN-verbinding.
Feature | NordVPN | Surfshark |
---|---|---|
Servers | 5500+ in 60 landen | 3200+ in 100 landen |
Servertypes | Standaard, Double VPN, Onion over VPN, Dedicated IP, Obfuscated Servers, P2P Servers | Standaard, Multihop, Statische IP-servers, P2P Servers |
Protocollen | IKEv2/IPsec, OpenVPN, NordLynx | WireGuard®, IKEv2, OpenVPN |
Surfshark vs. NordVPN gebruikssituaties
Bij de vergelijking Surfshark versus NordVPN bieden beide gebruikers een versleutelde tunnel voor internettrafiek, waardoor je persoonlijke gegevens veilig blijven bij gebruik van openbare Wi-Fi. Deze VPN’s kunnen ook geo-restricties en netwerkbeperkingen omzeilen, wat toegang tot websites en content zonder beperkingen mogelijk maakt, vooral bij reizen. Daarnaast bedacht ik nog een paar extra gebruikssituaties:
- Streamen: NordVPN en Surfshark slagen erin geo-beperkingen te omzeilen, waardoor toegang wordt gegeven tot platformen zoals HBO Max, Netflix, BBCiPlayer en Disney+. Bovendien zorgen beide VPN’s voor soepele streamervaringen, vrij van buffering of hinderlijke pop-ups.
- Torrenting: Zowel NordVPN als Surfshark ondersteunen peer-to-peer verkeer, wat betekent dat elke Surfshark- en NordVPN-server P2P-compatibel is, een pluspunt voor torrentliefhebbers zoals ik.
- Gaming: Naast het verbeteren van de verbindingsstabiliteit en het omzeilen van geo-beperkingen bij bepaalde spelletjes of DLC’s, kan het gebruik van Surfshark VPN of NordVPN je een voorsprong geven bij het sneller toegang krijgen tot beperkte releases of zelfs bij het gamen. Bijvoorbeeld, ik merkte dat “Warzone” lobby’s meestal minder vol zijn in de ochtend, dus ik vind het een goed idee om een VPN te gebruiken om verbinding te maken met servers uit landen waar het nog rustig is. Daardoor heb je grotere kans om te worden gematched tegen minder getrainde tegenstanders of zelfs bots.
Beveiliging
Beveiliging is de hoeksteen van elke VPN. NordVPN legt de nadruk op AES encryptie met 256-bit sleutels, colocated servers en een thrice-geaudite no-log beleid dat veel zegt. Surfshark blijft niet achter en beschikt over AES-256 GCM en ChaCha20 encrypties, samen met robuuste RSA encryptiesleutels. Wat ook fijn is, is dat NordVPN gestart is met het colocatieproces van servers, wat betekent dat het merk nu enkele servers zelf beheert in een speciaal datacenter.
Feature | NordVPN | Surfshark |
---|---|---|
Encryptie | AES-256-CBC & Chacha20 | AES-256 GCM & Chacha20Poly1305 |
Serverinfrastructuur | Gecolocatieerde / standaard servers | Standaard |
Geen-log beleid | Ja (drie keer geauditeerd) | Ja (tweemaal geauditeerd) |
Overzicht van extra functies Surfshark versus NordVPN
NordVPN biedt een schat aan functies zoals:
- Split Tunneling - een functie waarmee je kunt bepalen welke applicaties direct internet mogen gebruiken en welke via VPN moeten.
- Dark Web Monitor - een cybersecurity-tool die bedoeld is om te voorkomen dat mensen gebruik maken van accountgegevens die op het dark web zijn blootgesteld.
- Meshnet - een NordVPN-functie waarmee gebruikers apparaten of versleutelde privé-tunnels kunnen openen. Threat Protection - een antivirusfunctie die potentieel kwaadaardige advertenties, webpagina’s en intrusieve advertenties blokkeert.
Ondertussen denk ik dat Surfshark niet ver achterblijft met Cleanweb (ad blocker, pop-up blocker, datalekwaarschuwing, en malwarewaarschuwing) en Bypasser (een oplossing waarmee je je verbinding kunt beheren door te kiezen welke programma’s of websites via VPN gaan en welke niet).
Ten slotte in de Surfshark versus NordVPN discussie is het belangrijk te vermelden dat beide providers een indrukwekkend 24/7 ondersteuning systeem hebben.
Conclusie
Zowel NordVPN als Surfshark bieden krachtige diensten, waardoor de keuze best moeilijk is. Echter, gezien de uitgebreide functies, robuuste beveiligingsmaatregelen en grote serverlocaties, heeft NordVPN voor mij een klein voorsprong op de concurrent.
Hoewel deze post al vrij uitgebreide vergelijkingen biedt, ben ik op deze VPN vergelijkingstabel op Reddit gestuit, die een overzicht bevat van veel meer functies. Onthoud dat de beste VPN-keuze altijd afhangt van persoonlijke behoeften en prioriteiten, maar ik hoop dat dit helpt bij het maken van een geïnformeerde beslissing.
P.S. Als je al zeker bent van een van deze VPN’s, kun je ze hier krijgen: NordVPN en SurfShark (dit zijn de kortingsbonnen direct uit de vergelijkingstabel zelf, ze bieden een korting die werkt).