ProtonVPN lijkt netwerktoegang te blokkeren

Hallo

Ik ben recent overgestapt op ProtonVPN op mijn Ubuntu (22.04.2). Maar ik denk dat het nu mijn wifi-verbinding blokkeert en ik weet niet hoe ik het moet uitschakelen.

Toen ik vanmorgen mijn laptop opendeed, was er een foutmelding in de ProtonVPN-app; iets over het niet kunnen bepalen van de VPN-status. Ik sloot het zonder details te nemen.

Nu is mijn wifi verbonden met mijn netwerk, maar heb ik geen internetverbinding. Ik heb geprobeerd opnieuw op te starten, maar zonder resultaat. Ik heb ProtonVPN uit de opstartcommando’s verwijderd (ik had er twee: één om verbinding te maken via CLI en één om de ProtonVPN-app te starten) en opnieuw opgestart, maar zonder resultaat. Nu ben ik uitgelogd bij de ProtonVPN-app en omdat er geen internetverbinding is, kan ik niet opnieuw inloggen.

Het lijkt erop dat de kill switch mijn netwerkverbindingen blokkeert. En nu weet ik niet hoe ik mijn netwerk kan ‘deblokkeren’. Het werkt prima op mijn mobiele toestel (waar ik dit moet typen). Maar mijn laptop heeft geen internet, of hij nu verbonden is met mijn thuis-wifi of mijn mobiele hotspot.

Weet iemand wat ik kan controleren of doen om te achterhalen waarom mijn netwerkverbinding wordt geblokkeerd?

Het doel van een kill switch is om je te ‘beschermen’ tegen het per ongeluk ‘blootstellen’ buiten een VPN-verbinding, door alle verbindingen te blokkeren die niet via de VPN lopen.

Ik ga ervan uit dat je de instructies op de website van Proton hebt gebruikt voor VPN via de native VPN van het systeem. Ik weet niet waarom mensen zich hier zo druk om maken.

Verwijder alles wat je hebt gedaan en gebruik gewoon de ingebouwde instellingen voor VPN die al in het systeem zitten. Instellingen - Netwerk - VPN-verbinding toevoegen.

Ik heb dit op elke distro gedaan en nooit problemen gehad. Op elk forum van Linux-distributies dat ik heb bezocht, zijn het de mensen die de instructies volgen van de website van hun VPN die problemen ondervinden.

Inderdaad. Behalve dat de app in dit geval een fout ervaarde. Gelukkig waren de Proton-ondersteuning erg behulpzaam en kon ik het deblokkeren en de app opnieuw verifiëren.

Dat klopt, dat is logisch. Ik ga dat zeker bekijken! Bedankt voor de tip.

Dat is geweldig, maar wat was het probleem?

In dit geval heb ik het niet geprobeerd. De app crashte en liet de kill switch aanstaan. Proton-ondersteuning liet me iets verwijderen met nmcli.