Jag hade ett tillfälle igår kväll där jag tror att AT&T utförde en firmwareuppdatering som krävde en omstart av BGW320-gatewayen de använder, och jag är inställd på den. Problemet är att jag kör en OpenVPN-server, och jag märkte i loggarna att när WAN gick ner så började OpenVPN binda till en LAN-adress som inte ens är en del av något av de subnät jag har konfigurerat i mitt nätverk (AT&T-enheten använder 192.168.1.x, mina LAN använder 192.168.5x, 192.168.6.x och jag har OpenVPN konfigurerad att använda 192.168.25.x). Mitt problem är att när AT&T-gatewayen startade om och jag hade en WAN-anslutning igen, verkade det som om OpenVPN inte uppdaterade sig och binde till WAN-IP igen. Är detta förväntat? Jag försökte starta om tjänsten från konsolen som föreslogs med php-kommandot, och även om den sade att servern var omstartad, verkade det inte hjälpa. Jag var tvungen att starta om PFsense-gatewayen för att få den att binda om till WAN-IP.
Mitt frågor är: finns det något sätt för OpenVPN att binda om ordentligt efter ett avbrott som detta?
Tack till alla.