Nieuw in het gebruik van VPN's en ik heb een paar vragen

Ik weet al jaren van VPN’s omdat Sam van Critical Role hele sketches begon te maken over NordVPN, dus ik heb een algemeen idee van wat ze doen. Maar ik werd getipt over enkele andere gebruikstoepassingen waarvan ik nooit had gedacht dat ik die met een VPN kon doen.

1. Gaming

Ik woon op Hawaï, en omdat het duizenden kilometers van elke beschaving buiten de paar eilanden hier is, krijg ik lagspikes in een MMO die ik speel en werd aangeraden om een VPN te proberen. Ik heb NordVPN gekozen en het maandelijkse Pro (het middelste) abonnement.

Maar hoe werkt dat precies? Zou een VPN niet gewoon een tussenpersoon zijn? Ik verbind met de server die ik kies via de VPN en de VPN verbindt vervolgens met de game-server in plaats van dat ik direct met de game-server verbind? Ik ga ervan uit dat ik het mis heb, anders zou het niet aangewezen zijn.

1. Ad-blokkering

Ik hoorde dat VPN’s YouTube-advertenties kunnen blokkeren? Klopt dat? Kan ik stoppen met betalen voor YouTube Premium en advertenties blokkeren met NordVPN?

1. VPN’s gebruiken om minder te betalen voor streamingdiensten

Ik hoorde dat ik mijn locatie op bijvoorbeeld Mexico kan zetten, waar streamingdiensten misschien goedkoper zijn om geld te besparen. Als dat waar is, hoe doe ik dat dan? Als #2 verkeerd is maar #3 wel klopt, zou ik mijn locatie gewoon op Mexico kunnen zetten en ongeveer $2 per maand betalen voor YouTube Premium in plaats van bijna $15 per maand?

Als dat klopt, hoe doe ik dat precies? Ik heb NordVPN op mijn telefoon en ben verbonden met een server in Mexico. Waar moet ik daarna naartoe?

Er is zoveel dat VPN’s kunnen doen als dit allemaal klopt en het is overweldigend om dat allemaal zomaar te googelen, dus ik hoop dat het oke is om hier te vragen!

Zou een VPN niet gewoon een tussenpersoon zijn?

Inderdaad, het beïnvloedt de ping/stabiliteit niet, tenzij je ISP slechte routing/versnelling naar de game-server heeft terwijl de VPN niet wordt gebruikt.

advertenties blokkeren

Een manier is om landen te kiezen waar YouTube geen geld meer verdient (demonetized). Maar over het algemeen, tenzij je op iOS bent, is het makkelijker om te vertrouwen op uBlockOrigin (browsers) of Tubular (Android) om advertenties te blokkeren en gesponsorde berichten over te slaan.

minder betalen voor streamingabonnementen

De meeste providers weten van deze truc, inclusief YouTube. Ze zullen zien dat het account vanuit verschillende locaties is benadert en vervolgens de facturering bijwerken naar de daadwerkelijke locatie (met name Google kan gemakkelijk bepalen waar je bent, want een VPN verandert geen GPS-informatie).